روان‌درمانگر تحلیلی
دکتر سمانه ملکی - نکاتی که والدین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری باید بدانند

نکاتی که والدین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری باید بدانند

اختلالات یادگیری

نکته ای بسیار مهم که همه والدین باید مورد توجه داشته باشند، این است که همه کودکان نیاز به عشق و دوست داشته شدن، تشویق و حمایت دارند، والدین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری نیز همواره باید این امر را مدنظر داشته باشند که دادن تقویت مثبت (تشویق) به کودک، جهت اطمینان از اینکه در او احساس خود-ارزشمندی و اعتماد به نفس ایجاد می شود، ضروری است. ارائه تشویق به کودک سبب می‌شود که او در شرایط سخت نیز به تلاش خود ادامه دهد.

بیشتر بخوانید: اختلالات یادگیری خاص چیست؟

والدین کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در مسیر جستجو برای یافتن شیوه‌های صحیح کمک به کودک، باید بخاطر داشته باشند که به دنبال روش‌هایی باشند که به کودک آموزش می‌دهند تا بتواند خودش به خودش کمک نماید. این والدین نباید فراموش کنند که وظیفه آنها درمان کودک نیست، ولی باید بدانند که کودک برای اینکه بتواند بر چالش‌های متعدد مرتبط با ناتوانی خود فائق آید، نیاز به منابع اجتماعی و هیجانی دارد که فراهم نمودن آنها وظیفه والدین می باشد. در بلند مدت، مواجه شدن و غلبه بر چالش‌هایی همچون ناتوانی یادگیری می تواند به کودک کمک کند تا قوی تر و انعطاف پذیرتر رشد نماید.

والدین باید همواره به خاطر داشته باشند که نحوه رفتار آنها و شیوه‌ای که در برخورد با چالش‌ها به کار می‌گیرند، تأثیر بسیار زیادی بر کودک می‌گذارد. هرچند که داشتن نگرش خوب نمی تواند به تنهایی مشکلات مرتبط با ناتوانی یادگیری را برطرف نماید، ولی این نگرش مطلوب می‌تواند به کودک این امید و اطمینان را بدهد که همه چیز بهبود می‌یابد و در نهایت می‌توانند موفق شوند.  

آنچه باید در زمینه درمان اختلالات یادگیری خاص مورد توجه ویژه قرار گیرد این است که هر چه زودتر و در سنین پایین‌تر به این مشکلات رسیدگی شود، از پیامدها و عوارض منفی که به دنبال این اختلال برای کودک ایجاد می‌شود، پیشگیری خواهد شد. افراد با ناتوانی‌های یادگیری می‌توانند شیوه‌های مقابله با ناتوانی هایشان را یاد بگیرند. هنگامی که کمک‌های مناسب زودهنگام برای این افراد فراهم شود، شانس موفقیت آنها در مدرسه و همچنین در زندگی بزرگسالی، افزایش می‌یابد. چنانچه ناتوانی‌های یادگیری (اختلالات یادگیری)، درمان نشده باقی بمانند، کودک به صورت پی در پی به احساس ناکامی دچار خواهد شد، که این امر نیز می‌تواند به عزت نفس پایین و مشکلات دیگر منجر شود. افراد متخصص و کارشناس در حیطه اختلالات یادگیری، به کودک کمک می‌کنند تا با اتکاء به استعدادها و  نقاط قوت خود، مهارت های زیربنایی را فرا گیرد و همچنین بتواند به نوعی نقاط ضعف خود را جبران نماید. انتخاب نوع مداخله یا شیوه‌ درمان، به ماهیت ناتوانی کودک و همچنین شدت مشکل او بستگی دارد.

حتما بخوانید: ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال یادگیری

بر روی نقاط قوت کودک مبتلا به اختلال یادگیری تمرکز کنید

لازم است همواره این نکته مدنظر والدین باشد که این کودکان، با ناتوانی یادگیریِ خود تعریف نمی‌شوند. گرچه وجود یک ناتوانیِ یادگیری بیانگر یک حوزه ضعف در کودک است، ولی هر یک از این کودکان در جنبه های متعددی دارای نقاط قوت زیادی هستند. بسیار مهم است که والدین به جای تمرکز بر نقاط ضعف و ناتوانی کودک، بر توانمندی ها و استعدادهای او متمرکز شوند و به نقاط قوت او توجه بیشتری نمایند. در کنار پرداختن به مشکلات کودک، پرورش فعالیت‌هایی که او در آنها عملکرد خوبی دارد و اختصاص مدت زمان زیادی به این فعالیت‌ها، بسیار ضروری است.

محدودیت‌های سیستم مدرسه

گاهی والدین دچار اشتباه می شوند و همه زمان و انرژی خود صرف مدرسه می کنند زیرا تصور می کنند که مدرسه راه حل اصلی برای ناتوانی یادگیری کودکشان است. واقعیت این است که اغلب مواقع، شرایط مدرسه برای این دسته از کودکان، مطلوب نیست. قواعد بیش از اندازه و بودجه محدود مدارس به این معنا است که خدمات و کمک‌هایی که از سوی مدرسه برای این دسته از کودکان ارائه می شود، با آنچه والدین انتظار دارند همسان نخواهد بود. برآورده نشدن انتظارات والدین از سوی مدرسه، می تواند منجر به احساس ناامیدی، عصبانیت و استرس در آنها گردد. والدین باید بدانند که در واقع مدرسه، تنها بخشی از راه حل مربوط به ناتوانی یادگیری کودک است و داشتن این دید واقع بینانه از ایجاد احساسات منفی ذکر شده در والدین جلوگیری می نماید. نگرش والدین (از حمایت، تشویق و مثبت نگری) ماندگارترین تأثیر را بر کودک می گذارد.

تشخیص استرس در کودک

آگاه بودن والدین در خصوص شیوه‌های متفاوتی که استرس در کودکان نمایان می شود، یک موضوع بسیار مهم است. کودک هنگامی که تحت فشار و استرس قرار دارد، ممکن است که به شیوه‌ای کاملا متفاوت از یک فرد بزرگسال رفتار نماید. برخی از نشانه های استرس که آشکارتر هستند عبارتند از: آشفتگی، مشکلات خواب، اضطراب و نگرانی‌های مداوم (که این نگرانی‌ ها خاموش نمی شوند). برخی دیگر از نشانه ها کمتر آشکار هستند. از جمله اینکه کودک هنگام استرس زیاد، در انزوا فرو می رود و هیچ عملکردی ندارد. احتمال اینکه این گونه نشانه ها نادیده گرفته شود، زیاد است. بنابراین لازم است که والدین نسبت به هر رفتار کودک که از رفتارهای عادی او فاصله دارد، حساس باشند.

تشویق عادات هیجانی سالم

علاوه بر عادات جسمانی سالم، لازم است والدین عادات هیجانی سالم را در کودکانشان تشویق نمایند. کودک نیز مانند والدین، ممکن است از چالش های ناشی از ناتوانی یادگیری خود دچار ناامیدی شود. والدین باید برای کودک فضایی مهیا کنند که کودک بتواند احساسات خشم، ناکامی، ناامیدی و یأس خود را ابراز نماید. گوش دادن به کودک هنگامی که تمایل به صحبت کردن دارد و ایجاد محیطی باز برای ابراز کردن هیجانات، بسیار حائز اهمیت است. رعایت این موارد موجب می گردد که کودک با احساسات خود آشنا شده و به مرور یاد می گیرد که چگونه خود را آرام و احساسات خود را تنظیم نماید.

لازم است بدانید: در صورتی که اختلال یادگیری فرزندتان را نادیده بگیرید، چه پیامدهایی به دنبال دارد

اگر راجع به این مقاله سوال یا نظری دارید همین حالا در قسمت نظرات آن را برای بنویسید تا با هم راجع به آن گفتگو کنیم.


دکتر سمانه ملکی

دکتر سمانه ملکی، روانشناس کودک و خانواده هستم. برای رزرو وقت مشاوره کودک و خانواده می توانید از طریق قسمت تماس با من اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *