روان‌درمانگر تحلیلی
دکتر سمانه ملکی - اختلال یادگیری چه پیامدهایی دارد؟

اختلالات یادگیری خاص چه پیامدهایی برای کودکان دارد؟

اختلالات یادگیری

عوارض اختلال یادگیری

اختلال یادگیری خاص می تواند پیامدهای منفی متعددی در طول عمر داشته باشد؛از جمله پیامدهای این اختلال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پیشرفت تحصیلی کمتر از سایر افراد
  • میزان بالاتر ترک تحصیل در مقطع دبیرستان
  • میزان پایین تر تحصیل در مقاطع دانشگاهی
  • میزان بیشتری از مشکلات روانشناختی و سلامت روان پایینتر: ترک تحصیل و نشانه های افسردگیِ همراه با آن، منجر به سلامت روان نامناسب (از جمله گرایش به خودکشی) در این دسته از افراد می شود.
  • میزان بالاتر بیکاری
  • درآمد پایینتر

در ادامه به تفصیل راجع به پیامدهای اختلال یادگیری توضیحاتی ارائه می کنم.

پیامدهای تحصیلی، هیجانی و اجتماعی

دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، علیرغم برخورداری از هوش طبیعی، در مهارت های گوناگون مرتبط با حیطه تحصیلی، از جمله گوش دادن، خواندن، نوشتن، ریاضیات و حل مسئله، متناسب با سن و پایه تحصیلی خود عمل نمی کنند. مشکلات این کودکان علاوه بر اینکه به طور مستقیم، عملکرد تحصیلی را به گونه ای منفی تحت تأثیر قرار می دهد، بر تعاملات اجتماعی آن ها نیز اثرات مخربی بر جای می گذارد.

این کودکان در ابتدای ورود به مدرسه، به موفقیت و پیشرفت تحصیلی خود اطمینان دارند. ولی به مرور متوجه می شوند که با همکلاسی های خود تفاوت دارند. به دلیل شکست های پی در پی، دچار احساس حقارت و ناامیدی می شوند و به تدریج نسبت به مدرسه و امور تحصیلی، احساس بیزاری و انزجار پیدا می کنند. بنابراین برای این دسته ازکودکان آغاز مدرسه، توأم با ناکامی است و تبعات آموزش نامناسب برای این کودکان، َسرخوردگی، لطمه به اعتماد به نفس و تجارب متعدد تحقیر کننده خواهد بود. اغلب مواقع شکست های متعدد این کودکان موجب بروز مشکلات هیجانی در آن ها می شود و در ادامه، این مشکلات هیجانی منجر به بی علاقگی و بی انگیزه بودن این کودکان برای مطالعه و پرداختن به امور تحصیلی می شود. نتایج مطالعات مختلف نیز نشان داده است که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری، دارای انگیزه پایین و خودپنداره تحصیلی منفی هستند.

با توجه به اینکه این دانش آموزان خودپنداره منفی دارند و به این موضوع باور دارند که افراد بی کفایتی هستند، لذا همواره ترس از شکست در این افراد وجود دارد و به همین واسطه، از مواجهه با موقعیت های چالش برانگیز و موقعیت هایی که نیازمند تلاش هستند، اجتناب می نمایند و این مسئله سدی است در مسیر پیشرفت این دسته از دانش آموزان.

در این میان سرزنش ها و تحقیر کردن های والدین و معلمان، مشکلات را پیچیده تر می کند. در واقع والدین که از ماهیت و دلایل ناتوانی یادگیری کودک اطلاعی ندارند، با برخوردهای نامناسب و فشار آوردن به کودک، مشکلات را چندین برابر می کنند. برخی معلمان نیز در مواجهه با چنین کودکانی دچار سردرگمی شده و ممکن است از شیوه های نامناسبی مانند تنبیه، جریمه، بازخواست یا رها کردن کودک استفاده نمایند.

گاهی این دسته از کودکان به علت تحقیر و سرزنش از سوی معلمان یا سایر افراد، اعتماد به نفس خود را، از دست می دهند و کم کم به این باور می رسند که برای یادگیری، استعداد لازم را ندارند و به همین واسطه به تدریج از سیستم آموزشی خارج می شوند و خیلی زود ترک تحصیل می کنند. پیامد بدیهیِ ترک تحصیل کودکان و نوجوانان این است که به تدریج به سوی رفتارهای بزهکارانه در کوچه و خیابان سوق پیدا می کنند.

بیشتر بدانید: ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص

تجربه های منفی این کودکان در مدرسه، از جمله داشتن احساس متفاوت بودن و کم ارزش بودن در ارتباط با دیگران و …، همگی منجر به عزت نفس پایین در این افراد می گردد. در واقع به دلایل متعددی که برخی از آن ها ذکر شد، یکی از ویژگی های شخصیتی افراد مبتلا به اختلال یادگیری، عزت نفس پایین است. این عزت نفس پایین به نوبه خود منجر به مهارت های بین فردی و ارتباطات اجتماعی ضعیف می شود. این کودکان به دلیل احساس ناتوانی و ضعف، معمولاً منزوی می شوند و از ارتباط با دیگران اجتناب می کنند. در واقع آنها در استفاده از مهار ت های اجتماعی مؤثر هنگام ارتباط با سایر کودکان شکست می خورند و بنابراین در معرض انزوای اجتماعی قرار دارند و مطالعات متعدد نیز نشان داده اند که اغلب این کودکان، مهار ت های اجتماعی لازم برای تعامل مناسب با همسالان را ندارند. از آنجایی که مهارت های اجتماعی، رفتارهایی هستند که بر روابط بین فردی اثر گذارند، بنابراین کمبود این مهارت ها در دراز مدت آسیب جدی به کودک وارد می کند.

بنابراین طبق آنچه گفته شد، ناتوانی های یادگیری سبب ایجاد مشکلات متعددی در حیطه های اجتماعی، هیجانی و تحصیلی می شود و تنها در صورتی می توان پیامدهای این اختلال را به حداقل رساند که درمان مناسب و به موقع از سوی فرد متخصص در حیطه اختلالات یادگیری، برای کودک مبتلا فراهم گردد.

اگر راجع به مقاله نظر یا سوالی دارید همین حالا در قمست نظرات آن را برای من بنویسید تا با هم گفتگو کنیم


دکتر سمانه ملکی

دکتر سمانه ملکی، روانشناس کودک و خانواده هستم. برای رزرو وقت مشاوره کودک و خانواده می توانید از طریق قسمت تماس با من اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *