روان‌درمانگر تحلیلی
دکتر سمانه ملکی - کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در دوره پیش از دبستان و دبستان چه ویژگی هایی دارند؟

کودکان مبتلا به اختلال یادگیری در دوره پیش از دبستان و دبستان چه ویژگی هایی دارند؟

اختلالات یادگیری

ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال یادگیری

معمولاً (البته همیشه هم اینطور نیست) در سال‌های پیش از دبستان، به لحاظ زبان، توجه یا مهارت های حرکتی کودک، تأخیرهایی مشاهده می‌شود. منظور از تأخیر این است که نسبت به سایر کودکان دیرتر به این توانمندی ها می‌رسند. این تأخیرها که قبل از اختلال یادگیری بروز می‌کنند، ممکن است تداوم داشته باشند و همراه با اختلالات یادگیری خاص نیز وجود داشته باشند. در اوایل کودکی و قبل از شروع مدرسه، مواردی از جمله تأخیرها یا نقص‌هایی در زبان، مشکلاتی در شمارش و همچنین تشخیص کلمات هم‌قافیه (کلمات هم‌قافیه مثل: فردا-دریا-صحرا-دعوا) گزارش می‌شود. علاوه بر آن در دوره سنی پیش از دبستان، در بسیاری از این کودکان، مشکلاتی در مهارت‌های حرکتی ظریف مشاهده می‌شود. منظور از مهارت‌های حرکتی ظریف، آن دسته از مهارت‌های حرکتی است که با استفاده از ماهیچه‌های کوچک مانند انگشتان دست، انجام می‌شوند. به عنوان مثال: نخ کردن مهره‌ها، مداد را به گونه‌ای صحیح در دست گرفتن و نوشتن یا ترسیم کردن با استفاده از آن، بستن بند کفش، باز و بسته کردن دکمه‌ها و … .   

اختلال یادگیری در کودکان پیش دبستانی

این کودکان در سنین پیش از دبستان، ممکن است از گفتار بچه‌گانه و کلماتی که به صورت اشتباه تلفظ می‌شوند استفاده نمایند، در یادآوری اسامیِ حروف الفبا، اعداد یا روزهای هفته دچار مشکل باشند. این امکان وجود دارد که کودکان کودکستانی مبتلا به این اختلال در یادگیری شمردن، تشخیص حروف الفبای به کار رفته در نام‌شان و همچنین به طور کلی در تشخیص حروف الفبا و نوشتن آنها، نوشتن نام خود، تقسیم کردن کلمات گفتاری به قسمت‌های تشکیل دهنده آنها (مانند “گاوچران” به “گاو و “چران”)، تشخیص کلمات هم‌قافیه (مانند چیز، میز، تیز) دچار مشکل باشند.    

در افراد مبتلا به اختلال یادگیری، نیمرخ توانایی‌ ها نامنظم است؛ منظور از نیمرخ نامنظم توانایی‌ ها این است که این افراد در برخی جنبه‌ها توانایی بالایی دارند و در برخی دیگر از جنبه‌ها، ضعیف عمل می‌کنند. به عنوان مثال در طراحی، نقاشی و توانایی‌های دیداری – فضایی، توانایی بالا دارند، ولی در روان خواندن کلمات، درک آنچه می‌ خوانند یا در نوشتن، ضعیف عمل می‌ کنند.

اختلال یادگیری در کودکان دبستانی

کودکان دبستانی  مبتلا به اختلال یادگیری معمولاً در یادگیری تطابق حرف – صدا دچار مشکل هستند. یادگیری تطابق حرف – صدا به این معنا است که هر حرف چه صدایی می‌دهد (به عنوان مثال حرف ب صدای ب می‌دهد) و همچنین درک این موضوع که کدام شکل از حروف زبان نوشتاری، متناظر با صدایی است که  در زبان گفتاری می‌شنود.

برای این کودکان، خواندنِ متن با صدای بلند با زحمت، نادرست و کُند صورت می‌گیرد. در نوشتن کلمات با املای صحیح دچار مشکل هستند؛ زیرا در نوشتن حروفِ یک کلمه با ترتیب درست مشکل دارند و همچنین با توجه به این مسئله که در زبان فارسی حروفی داریم که اشکال متفاوت و صدای مشابه دارند (مانند “س، ص، ث” “ز، ذ، ض، ظ” و …)، در انتخاب حروف صحیح هنگام نوشتن کلمات دچار مشکل می‌شوند. علاوه بر این، این کودکان در نوشتن و خواندن کلمات دارای حروف استثناء مانند “خوا” و “و” دچار مشکل می‌شوند.

این کودکان ممکن است در یادآوری تاریخ‌ ها، اسامی، شماره تلفن‌ ها و انجام به موقع تکالیف دچار مشکل باشند. بسیاری از کودکان با مشکل خواندن به جای خواندنِ کلمات، آنها را حدس می‌زنند. آنها با دیدن اولین بخش یک کلمه، بقیه آن را حدس می‌ زنند و به همین دلیل بسیاری از کلماتِ ساده را نیز اشتباه می‌خوانند.

کودکان با مشکل در درک کردن مفهوم آنچه می‌خوانند، دو گروه هستند. یک گروه از آنها، کودکانی هستند که به دلیل مشکل در روان خواندن کلمات و متن، قادر به درک کردن آنچه می‌خوانند، نیستند. برای این کودکان خواندن کلمات به گونه‌ای صحیح، آنقدر کار دشوار و پرزحمتی است که تمام توجه و تمرکزِ خود را برای رمزگشایی یا خواندن کلمات، اختصاص می‌دهند و از درک معنای آنچه می‌خوانند، باز می‌مانند. دسته دوم کودکانی هستند که علی‌رغم صحیح و روان خواندن کلمات و متن، در درک آنچه می‌خوانند، دچار مشکل هستند؛ که در واقع درمان این دسته از کودکان با مشکلات بیشتری همراه خواهد بود.

برخی از کودکان در فهم عدد دچار مشکل هستند. آنها در درک کردن بزرگی اعداد شفاهی یا کتبی مشکل دارند. این کودکان ممکن است در یادآوریِ روش محاسبه هنگام جمع کردن، تفریق کردن و … ضعف نشان دهند.

درصد شیوع اختلال یادگیری در کودکان و بزرگسالان چگونه است؟

شیوع این اختلال در سنین دبستان ۵ تا ۱۵ درصد می‌باشد و به نظر می‌رسد شیوع آن در بزرگسالی حدود ۴ درصد باشد. بسیاری از پژوهش های صورت گرفته نشان داده است که نسبت پسران مبتلا به اختلال یادگیری بیشتر از دختران است. این تفاوت جنسیتی ممکن است چند علت بستگی داشته باشد، از جمله این علل میتوان به:

  1. تعداد پسرانی که مسئولین آموزش و پرورش به متخصصان بهداشت روانی ارجاع می دهند بیشتر از دختران است، که این میتواند به این علت باشد که پسران بیش از دختران در کلاس رفتارهای بی انضباطی نشان میدهند و نظم کلاس را بر هم میزنند.
  2. دختران بیش از پسران از کتاب خواندن لذت می برند و تقریباً دو برابر آن ها کتاب می خوانند و این امر میتواند موجب شود که نقص های خواندن را تا حدی جبران نمایند.
  3. استراتژیهای مقابلهای برای کنار آمدن با مشکالت خواندن در دختران بیشتر از پسران است. به عبارت دیگر، دختران برای مقابله با مشکالت خواندن، از راهکارهای بیشتر و کارآمدتری استفاده میکنند.

اگر شما هم این ویژگی ها را در فرزند خود دیده اید، در قسمت نظرات از تجارب خود برای ما تعریف کنید تا با هم به گفتگو بپردازیم


دکتر سمانه ملکی

دکتر سمانه ملکی، روانشناس کودک و خانواده هستم. برای رزرو وقت مشاوره کودک و خانواده می توانید از طریق قسمت تماس با من اقدام کنید.

نظرات
  1. ممنونم خانم دکتر مطلبتون خیلی بدردم خورد.
    پسر من توی خواندن اختلال شدیدی داره و خیلی سخت باید باهاش کار بکنم بطوری که دائما در حال از زیر درس در رفتنه.
    چه راهکاری به من پیشنهاد میدید؟

  2. خواهش می‌کنم. خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده
    اینکه فرزندتون هنگام پرداختن به امور تحصیلی مقاومت دارد، با توجه به مشکل شدید خواندن، کاملا طبیعی است.
    ولی مشکل کودک مبتلا به اختلال خواندن، صرفا با انجام تکالیف روتین مدرسه، برطرف نخواهد شد و باید از خدمات حرفه ای استفاده کنید که توسط یک فرد متخصص در زمینه اختلالات یادگیری ارائه می‌شود.

  3. ما برای پسرم خیلی وقت میذاریم ولی متاسفانه هیچ نتیجه مثبت چشمگیری در نتایج تحصیلی پسرم نمیگیریم. مدرسه هم کار چندانی برای این مشکل انجام نمیده.
    شما میتونید کمکمون کنید؟ چطوری میتونم از شما وقت بگیرم؟

  4. یک کودک با اختلال یادگیری به تمرینات خاصی نیاز دارد و باید زیربناهای یادگیری تقویت شوند که این امر مستلزم داشتن تخصص در زمینه کار با این دسته از کودکان است و صرفا با انجام تکالیف مدرسه مقدور نخواهد بود. بنابراین لازم هست که شما از یک متخصص در زمینه اختلال خواندن کمک بگیرید.

  5. سلام برادر من حروف رو یاد نمیگیره و وقتی یاد میگیره بعد چند ساعت یادش میره و بگم بخون هیجی یادش نیس با این که واسه تمام حروف براش رمز گذاشتم میشه کمکم کنید که چیکار کنم

    1. دوست عزیز در چنین شرایطی لازم هست به متخصص اختلالات یادگیری مراجعه کنید تا ابتدا ارزیابی دقیقی انجام شود و با توجه به نتایج ارزیابی پروتکل درمانی مناسب طراحی گردد. در وهله اول باید وضعیت هوشی کودک مورد بررسی قرار گیرد. در صورت نرمال بودن هوش، درمان اختلال یادگیری خواندن با توجه به نقاط ضعف کودک اجرا می شود. در صورت تمایل می توانید جهت رزرو وقت، از بخش تماس با ما اقدام کنید.

  6. سلام خانم دکتر، بنده کارم تدریس هست، سه ماهی هست که شاگردی دارم که هشت سال داره، ایشون پسر هستن و اینکه مشکل گفتاری هم دارن خونوادش میگن زبونش چسبیده بود به سقف دهانش ، تو سن هفت سالگی و بعد از عمل زبون باز کرده گویا تا هفت سالگی نمیتونسته حرف بزنه، تو این سه ماه من هر کاری کردم نتونستم بهش چیزی یاد بدم ، اعداد را تا ده ، نمیتونه بشماره، به غیر از چند تا حرف نمیتونه چیزی یاد بگیره،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *