روان‌درمانگر تحلیلی
مشکل تمرکز در کلاس آنلاین کودک

راهبردهای ارتقا یادگیری در شرایط کرونا

اختلالات یادگیری

راهکارهای کاهش حواس‌پرتی در کودکان

استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت یا به طور کلی شبکه‌های اجتماعی و وب گردی در یادگیری مجازی شیوع بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. طبق نتایج مطالعات متعدد می‌توانند به عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان آسیب بزنند. بنابراین لازم است تا زمان انجام همه تکالیف استفاده از این وسایل محدود شود و تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این خصوص نیاز به نظارت والدین دارند.

محیط اطراف هم می‌تواند یک عامل مهم حواس پرتی باشد. وجود اسباب بازی در اطراف محیط مطالعه کودک تمرکز را برای او دشوار می‌کند. فراهم کردن یک محیط آرام و فضای کاری مرتبی که کودک احساس راحتی داشته باشد ضروری است.

استراحت دادن به مغز حین یادگیری آنلاین

برای بسیاری از بچه‌ها نشستن در کل زمان کلاس آنلاین دشوار است و نسبت به بقیه به زمان‌های استراحت بیشتری نیاز دارند. پژوهش انجام شده در آمریکا نشان داده که بچه‌های کم‌سن بعد از ۵ تا ۲۵ دقیقه تکلیف حل کردن نیاز به استراحت دارند.

یک راهکار مناسب برای افزایش تمرکز کودک این است که پیش از آنکه بخواهد درس خود را شروع کند، ورزش کند. انجام دادن فعالیت‌های بدنی می‌تواند توجه کودکان را بهبود بخشد. ورزش یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش استرس و جلوگیری از اضطراب است. قرار دادن کامپیوتر بر روی سطح بلندی که کودک ایستاده تکالیف را انجام دهد برای برخی از کودکان ممکن است به تمرکز بهتر او کمک نماید.

نکاتی برای مدیریت زمان

داشتن یک برنامه زمانی ثابت برای کارهای مدرسه هم به والدین کمک می‌کند برای روز کاری برنامه‌ریزی کنند و هم به دانش‌آموزان کمک می‌کند که راحت‌تر بین زمان مربوط به مدرسه و غیر از آن جابه‌جا شوند و تطبیق پیدا کنند. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که دانش‌آموزان با معدل بالاتر معمولا در مدیریت زمان بهتر عمل می‌کنند. تا حد امکان سعی کنید ساختار و ثبات بیشتری را ایجاد کنید و زمان‌های مشخصی را برای وعده‌های غذایی، تکالیف مدرسه و سایر فعالیت‌ها اختصاص دهید.

بهتر است برنامه زندگی کودکان با همان برنامه‌ زمانی گذشته (وقتی که مدرسه می‌رفتند) منطبق باشد. به این معنا که در همان زمان از خواب بیدار شوند و از آنها بخواهید در همان ساعتی که کلاس شروع می‌شد کار مدرسه را شروع کنند.

کودکتان را مشاهده کنید تا ببینید چه کاری را بهتر از همه انجام می‌دهد. بسیاری از کودکان صبح‌ها مشارکت بیشتری دارند و متمرکزتر هستند.

برای کودکان کوچکتر معمولا به جای اینکه تکلیف به طور کامل در یک زمان انجام شود، لازم است تکالیف به بخش‌هایی تقسیم شده و بین هر بخش زمان استراحت منظور شود. کودکان بزرگتر مدت زمان بیشتری را می‌توانند متمرکز بمانند و برای آنها بین موضوعات درسی مختلف زمان استراحت در نظر بگیرید.

لازم به ذکر است که برنامه‌هایی که برای کودکان تنظیم می‌کنیم باید براساس ویژگی‌ها هر شخص باشد. پیشنهاد می‌کنم چند روزی رفتار فرزندتان را تحت نظر بگیرید تا مشخص شود مدت زمانی که اون می‌تواند جلسات آنلاین را تحمل کند چقدر است، چه زمان‎‌هایی بیشترین مشارکت را دارد و اینکه چه چیزهایی کمک می‌کند که روی کلاس آنلاین متمرکز بمانند.

مشکلات کودکان در کلاس های آنلاین

در زمانبندی انعطاف پذیر باشید

اجازه دهید برنامه انعطاف پذیر باشد. اگر کودک دچار ناکامی، اضطراب یا حواس‌پرتی شده لازم است به او زمان استراحت دهید. در این شرایط باید به کودک فرصت بیشتری برای فکر کردن و پردازش موضوع چالش برانگیز داده شود.

سعی کنید برای پیگیری تمام تکالیف و فعالیت‌های مدرسه به برنامه‌ای که تنظیم کرده‌اید متعهد بمانید.

برای بسیاری از کودکان داشتن چک لیستی از وظایف به آنها کمک می‌کند که متمرکز بمانند. وجود چک لیست به آنها اجازه می‌دهد تمام تکالیفی که باید انجام دهند و مراحل انجام آنها را ببینند. کودک بعد از انجام هر تکلیف چک لیست را با شما بررسی می‌کند و مورد انجام شده تیک زده می‌شود و نهایتا پس از کامل کردن تمام موارد لیست جایزه دریافت می‌کند.

بازخورد مثبت به کودک بدهید

داشتن یک سیستم امتیاز پاداش‌دهی برای ایجاد انگیزه در کودکان کمک کننده است. پس از اینکه کودک تکلیفش را کامل می‌کند یا کلاسش را به خوبی تمام می‌کند، او را مورد تمجید قرار دهید.

برای کودکان کوچکتر زدن ستاره یا استیکر بر روی برگه تکالیف می‌تواند روش خوبی برای تشویق آنها باشد. یک روشی که معمولا با کودکان کم سن به خوبی جواب می‌دهد، اجازه دادن به آنها برای بازی با اسباب‌بازی مورد علاقه یا ۱۵ دقیقه بازی بیشتر قبل از خوابیدن است. برای کودکان بزرگتر، نگاه کردن یک فیلم یا دادن زمان بیشتر برای بازی با تبلت می‌تواند پاداش خوبی باشد.

منعطف باشید

همانطور که جلو می‌روید ممکن است لازم باشد برنامه‌تان را به نسبت شرایط تطبیق دهید. اگر برخی از فعالیت‌ها و موضوعات کلاس دشوارتر است، زمان مجزایی را برای کار کردن روی آن تکلیف در نظر بگیرید. در ساعاتی از روز که کودک توجه و مشارکت بهتری دارد، همراه با کودک روی تکالیف دشوارتر کار کنید. در زمان‌هایی که خودتان در دسترس نیستید، کودک را برای انجام تکالیف ساده‌تر تشویق کنید. اگر معلم را در جریان کارهایی که برای شما و کودکتان بهتر است قرار دهید، می‎تواند مفید باشد.

مشکلات کلاس های آنلاین برای نوجوانان و کودکان

کمک کنید که کودک با دوستانش در تماس باشد

مدرسه مکانی صرفا برای یادگیری نیست، بلکه مکانی برای اجتماعی شدن و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی و تعاملی کودکان است. روابط اجتماعی که دانش‌آموزان با یکدیگر دارند، بر پیشرفت تحصیلی آنها اثرات مثبتی دارد.

در شرایط فعلی، کودکان از مدرسه، معلمان و دوستانشان جدا شدند و در موقعیتی زندگی می‌کنند که دچار عدم اطمینان و امنیت نسبت به آینده هستند.

اجازه دادن به کودکان برای اینکه به صورت آنلاین با دوستانشان در ارتباط باشند، می‎‌تواند اثرات منفی فاصله اجتماعی را کاهش دهد. اگر چه بستگی زیادی به معلمان دارد که فرصت‌هایی را برای مشارکت دانش‌آموزان با یکدیگر خلق بکنند، والدین هم می‌توانند شیوه‌هایی برای کمک در این خصوص پیدا کنند.

استفاده از این تعاملات اجتماعی در برنامه روزانه می‌تواند به کودکان کمک کند که در ارتباط بمانند. به عنوان مثال داشتن مکالمه‌های تصویری روزانه با دوست یا گروهی از همسالان. اگر کودک در انجام تکلیفی دچار مشکل است و شما در دسترس نیستید، او را برای کمک گرفتن از دوستانش تشویق کنید.

با معلم کودکتان در ارتباط باشید

مشکلات با تکالیف مدرسه و چالش‌هایی که در زمینه تکنولوژی یا نرم‌افزار مورد استفاده از سوی مدرسه وجود دارد را با معلم در میان بگذارید. معلمان بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید می‌توانند کمک کنند و معمولا برای کمک مشتاق هستند. بنابراین اگر کودک قادر به شرکت یا پیگیری کلاس نیست، اگر قادر به تکمیل تکلیف نیست یا هر نوع مشکلی دارد که مرتبط با حوزه‌هایی است که معلم می‌تواند کمک بکند، او را در جریان بگذارید. اگر کودک شما در مدرسه مشکل دارد، یا در انجام تکلیف برای موعد مشخص شده از سوی معلم دچار مشکل است و شما فقط در آخر هفته‌ها امکان کار با کودک را دارید، حتما با معلم در تماس باشید.

برای موفقیت‌ها و عملکرد خوب کودک پاداش در نظر بگیرید و سپس به تدریج مدت زمان انجام تکالیف و مطالعه را افزایش دهید.


دکتر سمانه ملکی

دکتر سمانه ملکی، روانشناس کودک و خانواده هستم. برای رزرو وقت مشاوره کودک و خانواده می توانید از طریق قسمت تماس با من اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *