روان‌درمانگر تحلیلی
مشکل درک مطلب در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری

مشکل درک مطلب در کودکان دچار ناتوانی های یادگیری

اختلالات یادگیری

هدف نهایی خواندن، درک مطلب است و به معنای دریافت معنای متن از طریق تلفیق اطلاعات موجود در متن با دانش پیشین خواننده اشاره دارد.

باید بدانید: ویژگی های کودکان مبتلا به اختلال یادگیری چیست؟

دلایل بسیاری برای مشکلات مربوط به درک مطلب مطرح شده است. به عنوان مثال، یک دانش آموز ممکن است به دلیل توجه بیش از حد به بازشناسی کلمات در درک مطلب مشکل داشته باشد و دانش آموز دیگری به دلیل توجه به سرعت خواندن نتواند معنای متن را دریافت نماید. گاهی ممکن است مشکلات درک مطلب ناشی از ضعف در دستور زبان باشد و گاهی نیز ممکن است نتواند مطالب موجود در متن را با دانش پیشین خود تلفیق نماید و به همین دلیل نتواند به معنای متنِ خوانده شده پی ببرد.

برای بهبود مشکل درک مطلب کودکان باید چکار کنیم؟

آموزش درک مطلب و راهبرد های آن معمولاً در سه سطح درک مطلب کلمه، درک مطلب جمله و درک مطلب متن صورت می‌گیرد. در ادامه به صورت کلی به هر یک می پردازیم:

مشکل درک مطلب کلمه در کودکان

شناخت معنای کلمات به معناشناسی اشاره دارد. مطالعات نشان داده‌اند که دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، دامنه واژگان محدودی دارند و در درک مطلب نیز دچار مشکل هستند.

اغلب این دانش آموزان کلمه ها را در متن بهتر درک می کنند زیرا مفهوم کلی متن ، آن ها را در جهت درک هر کلمه یاری می دهد.

به نظر می رسد برای کودکان سنین پایین تر به ویژه پیش دبستان و دبستان، آموزش همراه با تصویر راهبرد مناسبی باشد. در این راهبرد ابتدا تصویر به همراه کلمه مربوط به آن به کودک نشان داده می شود و به تدریج روی تصویر پوشانده می شود و کلمه باقی می ماند تا جایی که تصویر حذف می شود و تنها شکل نوشتاری کلمه در معرض دید کودک قرار می گیرد.

جمله سازی نیز از جمله راهبرد های مؤثر در ارتقاء درک مطلب کلمه می باشد.

مشکل درک مطلب جمله در کودکان 

کاربرد کلمه در جمله مستلزم درک کلمه و روابط میان کلمه ها است. دستور زبان یا نحو به رابطه میان کلمات اشاره دارد. دستور زبان (ساختار نحوی) پیچیده معمولاً دانش آموزان با ناتوانی یادگیری را دچار ابهام می کند. بنابراین آموزش دستور زبان یکی از راهبردهای مؤثر در درک مطلب جمله است.

حتما بخوانید: اختلال یادگیری چیست؟

مشکل درک مطلب متن در کودکان

درک مطلب متن مستلزم استخراج مطلب از متنی است که حاوی بیش از یک جمله است. درک مطلب متن های نوشتاری یکی از مهارت های اساسی است که بر جنبه های مختلف پیشرفت تحصیلی تأثیر می گذارد. دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در این مهارت مشکلات بسیاری نشان می دهند.

برای درک مطلب یک متن، دانش آموزان باید بتوانند جمله های آن را با هم مرتبط کنند، جمله های مهم در هر پاراگراف را شناسایی کنند و ساختار نحوی جمله ها را درک نمایند.

در آموزش درک مطلب باید از متن هایی با جملات کوتاه و ساده آغاز کرد و به تدریج از کلمه ها و ساختارهای نحوی پیچیده تر استفاده نمود. 

اگر سوال یا نظری راجع به درک مطلب کودکان دارید همین حالا در قسمت نظرات آن را وارد کنید تا با هم راجع به آن گفتگو کنیم


دکتر سمانه ملکی

دکتر سمانه ملکی، روانشناس کودک و خانواده هستم. برای رزرو وقت مشاوره کودک و خانواده می توانید از طریق قسمت تماس با من اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *